Benpass

Gårdagens träning tillsammans med Joanna.
 
Jag börjar såklart med lite uppvärmning (hade stretchat innan)
 
 
Vet inte riktigt vad man kallar denna typ av balansövning. Fick inspiration av Mina för ett tag sedan
Du ska alltså ha ena benet ut i luften medan du sätter dig ner (snarare bara snuddar med rumpan på bänken)
Och sedan upp igen. Jag brukar köra 20x3 per ben och man blir lite halvtrött och övar samtidigt på balansen.
(Bilderna kanske inte är de bästa men jag hade redan kört klart och glömt fota, så va lite halvtrög när de togs)
 
 
Denna övning antar jag att det flesta känner till. Att sitta mot en vägg i 90 grader. Jag la även en 5-kilos vikt i knät och körde 1x3 min. En enkel men jobbig övning. I slutet kan det strama väldigt mycket i låren. Bra övning för att få upp pump.
 
 
För att värma upp körde jag raka marklyft (som tränar baksida lår, nederdelen av rygg och lite rumpa) utan några vikter. Först när jag testade detta tyckte jag det var en övning som var svår att lära sig. 
Placera fötterna i höftbred tills du känner att du står stadigt, armarna ska greppas ungefär axelbrett på skivstången, tyngden ska hänga på hälarna och benen ska endast vara liiite böjda (alltså inte normalt böjda och inte heller i viloläge), och precis som i nästan alla övningar är det viktigt att svanka, spänn/dra in magen för att få ryggen i en neutral position, låt benen stå i samma position under hela övningen och låt endast överkroppen arbeta (försök ha kontroll så du inte omedvetet böjer knänen mer när du går ner) stången ska gå längs kroppen och gå så långt ner (ungefär under knänen) tills det stramar tillräckligt mycket. I uppvärmningen brukar jag köra 10x3 men när jag sedan ökar med vikter satsar jag på att köra så tungt som möjligt och mindre set.
 
 
Jag varvade raka marklyft med hacklift som man alltså gör som på bilden. Samma här stå med benen i höftbredd med fötterna (jag pekar mina lite utåt då jag har otroligt ont i knänen och annars har lätt för att köra ihop knänen när jag går neråt) placerar även ibland fötterna högre upp för att komma lägre ner (såg detta tips på Utube av en sjukt snyggt tränad tjej så jag har först nu börjat testa). Även här kör jag 10x3.
 
 
Här har ja då höjt med vikter (körde med 20-30 kg) + stångens vikt då. Igår krånglade det lite då jag verkligen tappade greppet trots att jag kände jag hade klarat så mycket mer. Testade både med handskarna och kalk men det gick inge vidare. Hursomhelst kör jag ungefär 3/4x4 här. Tror bilden blev tagen när jag var påväg att ställa ner skivstången då ni ser att mina ben kunde varit pyttelite mer raka.
 
 
Och självklart knäböj (bilden ovan är tyvärr från uppvärmningen) Jag ställer en pall där mest för att se hur långt ner jag ska gå och för att i värsta fall kunna sätta mig om det blir för tungt och ingen kan hjälpa mig. Höftbrett med ben och fötter. Händerna placeras ungefär en hand bredare än axelbredden. Stången ska inte ligga på nacken, utan övre ryggen! När du lyfter upp stången ska du helst ta ett djupt andetag och "tighta" till kroppen för att bli mer stadig när du sedan backar till korrekt plats. Kör inte längre ner än du kan behålla ryggen rak. Tänk på att svanka och strunta i hur det ser ut bakifrån :P Lite extra tips: Spänn skuldrorna för att få en mer stadig placering när du lägger stången på ryggen, raka händer, tårna ska helst peka helt framåt (håller du tårna utåt är det lättare att du faller in med knäna och därav ostabilt samt framtida knäbesvär). Visste ni också att knäböj är utsett som den överlägset bästa övningen för att öka styrka och muskelmassa? Nästan varje muskelfiber i kroppen används under denna övning. (Tänk på att inte träna rygg dagen före eller efter då du inte ska anstränga samma muskelgrupp under mindre än ett dygn) Denna övning räcker om du gör 1 går per vecka eller nästan färre.
 
 
Vet inte riktigt vad denna övning heter. Liggande lårcurl kanske? Du tränar iallfall baksida lår och rumpa. Jag avslutar med denna övning om jag orkar. Tänk på att vara avslappnad i överkropp och fokusera på styrkan du utför med benen. Här brukar jag mest försöka tänka på annat och se det som en tillfällighet att kunna vila mig med huvudet mot bänken :P 
 
GLÖM FÖR FAN INTE ATT STRETCHA! :D
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0